logo

Groot verschil tussen daadwerkelijke leeftijd en gevoels leeftijd ook bij jongere leeftijdsgroepen.

3 ouderen forever youngWe kennen allemaal wel iemand die zegt zich eigenlijk nog 18 te voelen, terwijl hij of zij in werkelijkheid al heel wat langer meeloopt. Maar hoeveel jaar voelen we ons nu eigenlijk jonger dan onze geboortedatum aangeeft? Motivaction en AgeWise deden hier onderzoek naar in het kader van het Mature Market Monitor-onderzoek.

Meest opvallende uitkomst: naarmate je ouder wordt, groeit het verschil tussen je daadwerkelijke leeftijd en hoe oud je je voelt. Waar de ‘gemiddelde Nederlander’ zich al 5 jaar jonger voelt dan hij is, loopt dit verschil bij 65-plussers op naar 10,5 jaar.

Een ander interessant resultaat: ook jonge mensen voelen zich jonger dan ze zijn. Dit verschil is bij achttienjarigen al zichtbaar. Senior Research Consultant Peter Jobsen van Motivaction: “ We leven in een samenleving waarin ‘forever young’ voor de meeste mensen als ideaalbeeld geldt. Jezelf goed voelen staat dus al snel gelijk aan: jezelf jonger voelen dan je bent. Dit verklaart niet alleen waarom ouderen zichzelf veel jonger voelen dan ze zijn, maar ook waarom twintigers al aangeven dat hun gevoelsleeftijd lager ligt dan hun daadwerkelijke leeftijd. ”

Wat betekent dit voor de manier waarop het meest effectief met ouderen kan worden gecommuniceerd? Populair taalgebruik? Jonge mensen in beeld? Volgens Peter Jobsen is dat te kort door de bocht: “ Ouderen voelen zich jonger dan hun daadwerkelijke leeftijd, maar er zijn maar weinig ouderen die er perse veel jonger uit willen zien dan ze zijn. Het ‘jonge gevoel’ van ouderen zit eerder van binnen dan van buiten. Zij hebben op zich geen problemen met ouder worden, maar hoe levenslustig zij zich voelen komt niet overeen met het beeld dat onze samenleving heeft van 65-plussers. ”

Succesvol communiceren met ouderen betekent dus aansluiten bij deze levenslust en de zaken die voor hen in deze levensfase belangrijk zijn. Dat zij zich gemiddeld tien jaar jonger voelen betekent dat zij vaak nog helemaal niet bezig zijn zaken als een rustige oude dag of toekomstige lichamelijke gebreken. Thema’s die hen wel kunnen triggeren zijn samen genieten, familie, cultuur, reizen en maatschappelijke vraagstukken.

Edgar Keehnen van AgeWise: “Dit Mature Market Monitor onderzoek bevestigt veel internationaal onderzoek waaruit blijkt dat ouderen emotioneel beter in balans zijn dan jongeren. Zij leggen meer nadruk op de positieve dingen in het leven dan de negatieve. Dingen die te maken hebben met levenslust.”

Over het onderzoek.

Het Mature Market Monitor onderzoeksprogramma wordt door Motivaction en Agewise uitgevoerd om meer inzicht te krijgen op hoe Nederlanders aankijken tegen ouder worden en de manier waarop zij hun leven willen leiden als zij ouder zijn. Dit onderzoek vormt hierin de derde meting.
De genoemde onderzoeksresultaten zijn afkomstig uit een online onderzoek dat tussen 2 en 9 oktober is uitgevoerd door Motivaction. 1.039 mensen hebben deelgenomen aan het onderzoek.
Voor meer informatie over het onderzoek en de Mature Market Monitor kunt u contact opnemen met Peter Jobsen, Motivaction via 06-24534100/ of met Edgar Keehnen, AgeWise via 06-51121122/

Het nieuwe boek: Grey Ocean Strategy!

cover GOS final site

   

Forces Driving Change: The Age to Come

Strategic Marketing for a New Age

The Psychology of Aging

Consumer Behavior in Later Life

The Seven Soft Spots of Aging

The Grey Ocean Blueprint

LEES VERDER EN BESTEL

Workshop

GreyOcean logo

De workshop over mature marketing brengt concrete inzichten en inspiratie over de belevingswereld van de oudere, ervaren consumenten en de marketingimplicaties. We gaan in op de psychologie van het ouder worden.

En wat betekent dit nu concreet voor de marketing van uw product of dienst?

MEER INFO

opdrachtgevers

Sinds 2000 zijn Agewise en Edgar Keehnen betrokken geweest bij 50+ marketingactiviteiten voor vele organisaties. Het betreft opdrachten op het gebied van concept ontwikkeling, kwalitatief en kwantitatief onderzoek, strategisch marketingadvies, marketing workshops en de ontwikkeling van marketingcommunicatie campagnes.

Klanten-medium

CONTACT

Naam*
Please type your full name.

Organisatie
Invalid Input

E-mail*
Invalid email address.

Tel.
Invalid Input

Bericht*
Invalid Input

  

Copyright © 2017 AgeWise. All Rights Reserved.