logo

2 Ouderen domoticaUit onderzoek van Motivaction en AgeWise blijkt dat 65-plussers enthousiast zijn over het gebruik van domotica, technologische functionaliteiten in huis die het dagelijkse leven, dienstverlening én zorg aan huis nog gemakkelijker kunnen maken. Dit onderzoek is uitgevoerd onder alle leeftijdsgroepen van de Nederlandse bevolking (getoetst onder Nederlanders van 18 t/m 80 jaar). Hierbij valt op dat ouderen bijna even positief zijn over nieuwe technologie als jongere generaties.

Ook in daadwerkelijk gebruik van nieuwe gadgets lopen 65-plussers lopen niet ver achter op hun jongere mede-Nederlanders. Ze maken het meest gebruik van de vaste computer en de gewone mobiele telefoon, maar gebruiken ook de tablet en smartphone geregeld. Bijna de helft van de 65-plussers gebruikt minstens één keer per maand beide apparaten. Dat is een redelijk groot aandeel voor een generatie die bij de introductie van de PC in het begin van de jaren tachtig al volwassen was.

Domotica is er in verschillende vormen: ter verhoging van het wooncomfort en de veiligheid in huis, nieuwe communicatiemiddelen om digitaal met een arts of verpleegkundige te praten en domotica om zorg en ondersteuning thuis makkelijker te maken. Nederlanders zijn bewust van het gemak van al deze domoticavarianten. Dat technologie de woning meer geschikt maakt voor de oude dag is voor 65-plussers belangrijker dan het gemak dat dit hen oplevert. Met andere woorden: domotica wordt pas echt relevant als deze het mogelijk maakt om langer een prettig en zelfstandig leven te kunnen leiden. Volgens ouderen is domotica niet alleen prettig voor henzelf, maar ook voor hun omgeving. Zij hoeven immers minder een beroep te doen op hun sociale omgeving of professionele zorgverleners.

Een kritische noot die vaak genoemd wordt is de vrees dat domotica het contact met anderen verminderd. Dit speelt vooral bij de inzet van technologie in de zorg. Technologie die letterlijk in de ‘personal space’ van een persoon komen, zoals een robot die helpt met persoonlijke verzorging, een sociale robot worden waarschijnlijk daarom ook minder aantrekkelijk bevonden. Zo noemt 51% een robot die helpt met de persoonlijke verzorging (zeer) onaantrekkelijk, hetzelfde percentage ziet niets in een sociale robot die je gezelschap kan houden.

Het is voor ouderen belangrijk dat nieuwe technologie een aanvulling is op menselijk contact, maar deze niet vervangt. Maar misschien neemt zorgdomotica de hulpverlener wel zoveel werk uit handen dat er juist meer tijd en ruimte is voor een praatje?

Het nieuwe boek: Grey Ocean Strategy!

cover GOS final site

   

Forces Driving Change: The Age to Come

Strategic Marketing for a New Age

The Psychology of Aging

Consumer Behavior in Later Life

The Seven Soft Spots of Aging

The Grey Ocean Blueprint

LEES VERDER EN BESTEL

Workshop

GreyOcean logo

De workshop over mature marketing brengt concrete inzichten en inspiratie over de belevingswereld van de oudere, ervaren consumenten en de marketingimplicaties. We gaan in op de psychologie van het ouder worden.

En wat betekent dit nu concreet voor de marketing van uw product of dienst?

MEER INFO

opdrachtgevers

Sinds 2000 zijn Agewise en Edgar Keehnen betrokken geweest bij 50+ marketingactiviteiten voor vele organisaties. Het betreft opdrachten op het gebied van concept ontwikkeling, kwalitatief en kwantitatief onderzoek, strategisch marketingadvies, marketing workshops en de ontwikkeling van marketingcommunicatie campagnes.

Klanten-medium

CONTACT

Naam*
Please type your full name.

Organisatie
Invalid Input

E-mail*
Invalid email address.

Tel.
Invalid Input

Bericht*
Invalid Input

  

Copyright © 2017 AgeWise. All Rights Reserved.