logo

50-plusser in de ban van healthy food en lifestyle: “Je kunt niet vroeg genoeg beginnen”

4 Ouderen gezonde voedingVoor 98% van de 50-plussers is gezond ouder worden (zeer) belangrijk. 89% vindt een gevarieerde en uitgebalanceerde voeding hiervoor noodzakelijk. Als zij € 300,- mochten besteden aan iets wat hen helpt gezond ouder te worden, dan zou 49% van hen dit in de eerste plaats besteden aan betere en evenwichtige voeding. Zo blijkt uit de Mature Market Monitor van Motivaction uitgevoerd in samenwerking met AgeWise.

Gezonde voeding gaat niet om ‘biologisch’, ‘light’ of vitaminesupplementen.
Uitgebalanceerde en gevarieerde voeding betekent voor 50-plussers niet het nuttigen van lightproducten (63%) of het innemen van vitamine- en voedingssupplementen (54%). Zij zien deze producten als (zeer) onbelangrijk voor gezond ouder worden en blijven. Een uitgebalanceerd dieet houdt volgens ouderen vooral in dat je niet te veel eet (75%), drie maaltijden per dag nuttigt (60%) en dat je minder suikerhoudend, vet, en zout voedsel neemt (72%). 50-plussers zijn op zoek naar voedingsmiddelen die hen hierbij het meest helpen. Bij hun aankopen kijken ze dan ook naar eigenschappen als laag zoutgehalte (51%), minder suiker (46%), cholesterolverlagend (42%) en vezelrijk (40%). Minder dan 10% hecht belang aan biologische voedingsmiddelen of probiotica.

Uiterlijk amper relevant voor gezond ouder worden.
50-plussers hechten weinig belang aan hun uiterlijk als het gaat om gezond ouder worden. Slechts 6% vindt dat gezond ouder worden ook betekent dat je er jonger uitziet dan je daadwerkelijk bent. Minder dan 10% zou een vrije besteding van € 300,- dan ook uitgeven aan cosmetica, een schoonheidssalon of plastische chirurgie.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen.
98% vindt gezond ouder worden (zeer) belangrijk. Met de voorbereiding hierop kun je volgens 50-plussers niet vroeg genoeg beginnen. 60% geeft aan dat voor je voor je 40e levensjaar moet starten met gezond ouder worden. 44% geeft zelfs aan dat je voor je 30e moet starten.

Het leven begint eigenlijk op je 50e.
De beleving van voeding door ouderen hangt samen met de soft spot ‘The Bright Side of Life’ die Edward Keehnen van AgeWise beschrijft in zijn boek Grey Ocean Strategy. Het gaat om het gevoel dat het leven op de 50e verjaardag pas begint en geen blessuretijd is. Veel mensen voelen zich na hun 50e meer ontspannen en vrijer en staan open voor mogelijkheden in plaats van moeilijkheden, ook wat betreft eet- en drinkgedrag. In vergelijking met jongeren staat gezondheid nóg hoger op de agenda omdat het móét vanwege beperkingen maar ook omdat men bewuster om wíl gaan met voedingsmiddelen. Dit alles draagt eraan bij een mooie tweede helft van het leven te gaan spelen die misschien nog wel spannender wordt dan de eerste.

Over het onderzoek
.

De genoemde resultaten zijn afkomstig uit een online onderzoek dat tussen 23 en 27 juni 2016 is uitgevoerd door Motivaction. Hiervoor zijn 3.700 Nederlanders in de leeftijd van 50 tot 80 jaar uitgenodigd, uiteindelijk deden 1.253 personen mee. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model van Motivaction. Dit is het derde onderzoek uit een uitgebreid programma dat Motivaction en AgeWise hebben opgezet in het kader van een strategische samenwerking gericht op het verkrijgen van meer kennis over wat ouderen bezighoudt.

NOOT VOOR DE REDACTIE
Voor meer informatie over het onderzoek en de Mature Market Monitor kunt u contact opnemen met Ikrame Azaaj van Motivaction via 020 589 83 83/ of met Edgar Keehnen, AgeWise via 06 51 12 11 22/

Het nieuwe boek: Grey Ocean Strategy!

cover GOS final site

   

Forces Driving Change: The Age to Come

Strategic Marketing for a New Age

The Psychology of Aging

Consumer Behavior in Later Life

The Seven Soft Spots of Aging

The Grey Ocean Blueprint

LEES VERDER EN BESTEL

Workshop

GreyOcean logo

De workshop over mature marketing brengt concrete inzichten en inspiratie over de belevingswereld van de oudere, ervaren consumenten en de marketingimplicaties. We gaan in op de psychologie van het ouder worden.

En wat betekent dit nu concreet voor de marketing van uw product of dienst?

MEER INFO

opdrachtgevers

Sinds 2000 zijn Agewise en Edgar Keehnen betrokken geweest bij 50+ marketingactiviteiten voor vele organisaties. Het betreft opdrachten op het gebied van concept ontwikkeling, kwalitatief en kwantitatief onderzoek, strategisch marketingadvies, marketing workshops en de ontwikkeling van marketingcommunicatie campagnes.

Klanten-medium

CONTACT

Naam*
Please type your full name.

Organisatie
Invalid Input

E-mail*
Invalid email address.

Tel.
Invalid Input

Bericht*
Invalid Input

  

Copyright © 2016 AgeWise. All Rights Reserved.