logo

  • De Spaanse Costa

Ouderen verkiezen warmte van vrienden en familie boven de zon van de Spaanse Costa

Huisje in Frankrijk? Bakken in Benidorm? Het beeld dat wonen in het buitenland voor de meeste ouderen het ultieme ’Zwitserlevengevoel’ vertegenwoordigt is aan bijstelling toe. Nieuw onderzoek van Motivaction en AgeWise laat zien dat een meerderheid van de 65-plussers ons eigen land als ideale plek ziet om oud te worden. Waarom kiezen zij ondanks het Nederlandse klimaat toch voor Nederland?

57% van de 65-plussers vindt Nederland aantrekkelijk of zelfs zeer aantrekkelijk als plaats om oud te worden. Maar liefst 86% van hen noemt de nabijheid van familie en vrienden als belangrijkste reden om in eigen land oud te willen worden. Slechts 5% van de ouderen zou het liefst in het buitenland wonen.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de oudere Nederlander lekker in zijn vel zit. Edgar Keehnen van AgeWise: “In Amerika zeggen ze Life before fifty is nothing but a warm-up. Zowel dit als eerder onderzoek van onder andere AgeWise bevestigt dat de Nederlandse oudere hier ook zo over denkt.”

Nederland is voor veel ouderen dus een mooi land om te wonen. Zij zien echter ook bedreigingen voor een zonnige oude dag. En dat komt niet door ons regenachtige klimaat, zoals vaak gedacht wordt. Het grootste pijnpunt is de zorg: veel ouderen zijn bang dat de kwaliteit van de gezondheidszorg onvoldoende zal zijn. Een gebrek aan goede woonvoorzieningen en te weinig respect voor ouderen zijn ook zaken waar veel ouderen wakker van liggen. Zaken die dus veel wezenlijker zijn dan een verregende Hollandse zomer.

Research Consultant Peter Jobsen van Motivaction: “ De uitdrukking is: iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn. Maar de huidige ouderen denken daar toch anders over. Niet alleen de hogere vitaliteit van de huidige generatie ouderen draagt daar aan bij, maar ook hun kernwaarden. Die zijn anders dan van de vorige generatie ouderen. De pensioengerechtigde leeftijd is voor hen daardoor geen moment om het rustiger aan te doen, maar juist om volop van het leven te gaan genieten en zo veel mogelijk uit elke dag te halen. Voor hen is dat het Zwitserlevengevoel. ”

Het nieuwe boek: Grey Ocean Strategy!

cover GOS final site

   

Forces Driving Change: The Age to Come

Strategic Marketing for a New Age

The Psychology of Aging

Consumer Behavior in Later Life

The Seven Soft Spots of Aging

The Grey Ocean Blueprint

LEES VERDER EN BESTEL

Workshop

GreyOcean logo

De workshop over mature marketing brengt concrete inzichten en inspiratie over de belevingswereld van de oudere, ervaren consumenten en de marketingimplicaties. We gaan in op de psychologie van het ouder worden.

En wat betekent dit nu concreet voor de marketing van uw product of dienst?

MEER INFO

opdrachtgevers

Sinds 2000 zijn Agewise en Edgar Keehnen betrokken geweest bij 50+ marketingactiviteiten voor vele organisaties. Het betreft opdrachten op het gebied van concept ontwikkeling, kwalitatief en kwantitatief onderzoek, strategisch marketingadvies, marketing workshops en de ontwikkeling van marketingcommunicatie campagnes.

Klanten-medium

CONTACT

Naam*
Please type your full name.

Organisatie
Invalid Input

E-mail*
Invalid email address.

Tel.
Invalid Input

Bericht*
Invalid Input

  

Copyright © 2016 AgeWise. All Rights Reserved.