logo

Lezingen en presentaties voor uw organisatie

Lezingen en presentaties

Heeft u binnenkort een belangrijke afdelingsvergadering, een bijeenkomst met zakelijke relaties, een jaarvergadering voor klanten? En het is een goede gelegenheid om eens stil te blijven staan bij de enorme kansen met de oudere, ervaren consument?

Lees verder

Recente lezingen

De Psychologie van het ouder worden

De Psychologie van het ouder worden

12 april 2018. Studio Idee, Loenen aan de Vecht. De Psychologie van het ouder worden
Leyden Academy

Leyden Academy

30 en 31 oktober 2017.
Learn to create better services and products for your older customer.
Allianz Nederland Groep N.V.

Allianz Nederland Groep N.V.

19 oktober 2017.
Allianz verzekeringen had haar relaties uitgenodigd met als thema Levensverwachting.

Erasmus Universiteit Rotterdam

Erasmus Universiteit Rotterdam

13 oktober 2017.
Customer Orientation in Healthcare Organizations: A Mindset Approach.

Lees meer

Boek 'Grey Ocean Strategy'

Boek 'Grey Ocean Strategy'

How do we develop successful strategies to exploit the opportunities of aging as a key force driving change.

Lees verder

Marktsegmentatie

Marktsegmentatie

Hoe segmenteer ik de markt van oudere, ervaren consumenten?
Leer Tom, Emma en Martha kennen.

Lees verder

NIMA Mature Market Platform

NIMA Mature Market Platform

Een netwerk van marketeers die meer willen weten over deze enorm grote markt.
Ook het NIMA realiseert zich dit en ziet de enorme groei van het aantal oudere, ervaren consumenten als een grote marketing uitdaging.

Lees verder

Tegen lage kosten betrouwbaar onderzoek

Tegen lage kosten betrouwbaar onderzoek

Neem deel aan het onderzoeksprogramma van AgeWise en Motivaction. Zij hebben jarenlange ervaring met onderzoek onder ouderen en hebben een onderzoeksprogramma om tegen lagere kosten betrouwbaar onderzoek te doen.

Lees verder

Mature marketing volgens de grey ocean strategy

Mature marketing volgens de grey ocean strategy

Een enorme en kapitaalkrachtige doelgroep biedt omvangrijke kansen. De nu nog populaire doelgroep 'boodschappers met kinderen' behoort straks tot de minderheid. Download de gratis whitepaper! (Door Linda van der Zwan SMP)

Lees verder

Agewise

Agewise

De missie van AgeWise is het genereren, delen en toepassen van kennis over de vergrijzing om organisaties te helpen in te springen op de kansen van de vergrijzing als een maatschappelijke force driving change.

Lees verder

Edgar Keehnen (1962) is met AgeWise de eerste marketeer die de kansen van de vergrijzing in Nederland erkende. Hij heeft zich sinds 2000 volledig gespecialiseerd in conceptontwikkeling, marktonderzoek, marketingadvies en marketingcommunicatie voor de 50-plus markt met een unieke combinatie van ervaring in de wetenschap én de praktijk. Vanuit de wetenschap helpt hij organisaties met de “waarom” vraag: Waarom gedragen oudere consumenten zich zoals zij zich gedragen? En vanuit zijn zeer uitgebreide praktijkervaring met de “dus” vraag: Wat betekent dit concreet voor mijn marketing- en communicatie activiteiten? 


Voordat hij zich ging specialiseren in de 50+ markt, werkte Edgar Keehnen in marketing- en verkoopmanagement-functies bij verschillende organisaties zoals American Express. Ervaring met de ouderenmarkt deed hij in 1993 op bij de OHRA Verzekeringen en Bank Groep als business manager bij Bex Reizen, toen onderdeel van OHRA en zich richtend op de 50 + consument. Daarna werd hij binnen de directie van OHRA verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van verzekeringen en bankdiensten voor de particuliere markt.
Edgar Keehnen was tot 2000 werkzaam als directeur Marketing, Verkoop en Klantenservice bij TeleMedia, de verkooporganisatie voor de roze pagina’s in de Telefoongids van KPN Telecom.

Promotieonderzoek en publicaties.

Edgar Keehnen studeerde bedrijfskunde aan de Universiteit Nyenrode en University of Michigan en studeerde af aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Aan deze universiteit is hij gastdocent Consumer Behavior en hij is tevens parttime docent Marketing aan de Hogere Hotelschool Den Haag. Bovendien voert hij momenteel een promotieonderzoek uit over het consumentengedrag van de (nieuwe) oudere consument met Prof. Dr Fred van Raaij, hoogleraar aan de Universiteit Tilburg als promotor.

Hij is mede-auteur van de boeken Senioren en Toerisme, uitgegeven door het TNO in Leiden, Ervaren maar veranderlijk: het consumentengedrag van de vijftigplusser, uitgegeven door Kluwer en De vergrijzing leeft van uitgeverij Bert Bakker.

Zijn ontdekking van vijftigplusmarketing.

“Eind jaren negentig ontdekte ik vijftigplusmarketing als een leuk en onontgonnen vakgebied. Ik volgde toen een marketingopleiding Communicatie en Mediastrategie van de Rijksuniversiteit Groningen. In een module met Peter Leeflang, hoogleraar marketing in Groningen, ontstond een discussie over het antwoord op de vraag wat op dat moment de belangrijkste marketingtrends waren. One-to-one marketing, CRM en internet: de voor de handliggende onderwerpen werden genoemd. Totdat iemand in de zaal vergrijzing noemde. Ik voelde mij direct aangesproken.
Vergrijzing was een onderwerp waar in de Nederlandse marketingwereld nog niemand serieus mee bezig was en waar nog geen gespecialiseerd bureau voor bestond. Op het gebied van kidsmarketing waren er al bureaus als KeesieKids, Combat en Kidwise. Voor ouderen was er niets.
Als marketingmedewerker van OHRA had ik al ervaren dat 50-plussers uitermate interessant zijn als mens en als consument. Ik was later onder andere verantwoordelijk voor de marketing van Sindbad Tours, dat actieve vakanties voor jongeren organiseert en Bex Reizen, met vakanties voor met name 50-plussers.
Bij Bex Reizen leerde ik drie belangrijke lessen over de 50-plusser als consument. De eerste week bij Bex Reizen viel ik met mijn neus in de boter. De week begon met de jaarlijkse terugkomdag voor klanten van Bex Reizen op het wisselpunt van de bussen in Zuilichem in Noord-Brabant. De dag werd bezocht door veel 60-plussers die met Bex meegingen op busreizen naar bestemmingen in Oostenrijk en naar Zuid Duitsland. Er traden artiesten op als Imca Marina. De dag was voor mij een openbaring omdat ik afkomstig was uit de marketingwereld van American Express, met een uitermate hoog A B1 gehalte.
En wat maakte die dag zo indrukwekkend? Ik zag onder andere dat mensen erg genoten van de dag; van de aandacht die ze kregen van de medewerkers van Bex en zeker van de buschauffeurs. Vanzelfsprekend was er een commerciële doelstelling. Het plan was om die dag reizen te verkopen voor het nieuwe seizoen en die reizen werden als zoete broodjes verkocht. Wat voor mij eigenlijk het meest indrukwekkend was, was het beslissingsproces van de klant. De bestemming was voor de meeste klanten niet de belangrijkste reden om een specifieke reis te boeken; welke buschauffeur hen naar de bestemming zou brengen was bepalend! Ervaring en vertrouwen bleken voor oudere consumenten belangrijke drijfveren in het aankoopproces.
Een tweede belangrijke les die ik bij Bex Reizen leerde, had met de doelgroep te maken. De missie van Bex Reizen was om met de pay-off Meer vakantie voor minder geld volledig verzorgde vakanties tegen lage prijzen te organiseren. Doorgaans waren het vooral 60-plussers die reizen boekten. Maar in de praktijk bleek dat op de volledig verzorgde vliegreizen naar bijvoorbeeld Thailand – waarin Bex Reizen een groot marktaandeel had – ook veel dertigers inschreven. Zij durfden Thailand met Bex wel aan omdat de reis volledig verzorgd was en voorzien van een Nederlandse reisleiding.

Dit waren dertigers die waarschijnlijk nog nooit een rugzak in hun handen hadden gehad. Conclusie: je hoeft je net als Bex Reizen niet specifiek op ouderen te richten om aantrekkelijk voor hen te zijn. Bex bood tegen lage prijzen volledig verzorgde vakanties aan voor de onzekere consument, oud én jong. Dat een groot deel van die consumenten 60-plus is, is het gevolg van die missie, maar niet het uitgangspunt.
De derde les die ik leerde, heeft betrekking op het fenomeen ‘voor ouderen, door ouderen’. Eén van de kritische succesfactoren van Bex Reizen was het profiel van de medewerkers op de afdeling klantenservice/reserveringen. Regelmatig hadden zij slecht weer gesprekken met klanten. Als er te weinig boekingen waren voor een busreis, werd deze reis noodgedwongen geannuleerd. De klant moest daar telefonisch over worden geïnformeerd. Voor de verkoop was het van belang dat de klanten die hadden geboekt, niet annuleerden, maar met een andere Bex-busreis meegingen. Zeer veel van deze telefoontjes begonnen als een slecht weergesprek, maar eindigden als een mooi weergesprek. Dit was mede te danken aan het profiel van de medewerkers. Van de ruim twintig medewerkers op de afdeling klantenservice/reserveringen was bijna iedereen vrouw, minimaal 40 jaar oud, parttime werkend en gehuwd met een echtgenoot met een goed inkomen. Het waren vrouwen met veel geduld en passie voor hun werk en de klant. Ze hadden geduld voor het werk omdat het oudere mensen zijn. En ze hadden passie voor het werk omdat geld niet hun primaire drijfveer was om te werken, maar interesse in het werk en de klant.

Geïnspireerd door de aanpak van bedrijven als Bex Reizen ging ik mij verder verdiepen in de relatie tussen bedrijfsleven en ouderen. Ik ontdekte dat er weinig onderzoek werd gedaan naar, en boeken werden geschreven over de effectiviteit van marketing gericht op de oudere consument en de rol van het personeel. Vijftigplusmarketing ofwel mature marketing bleek vooral in Europa nog in de kinderschoenen te staan. Ik ging mij specialiseren in vijftigplusmarketing. En ik ging schrijven over de marketingkansen van de fascinerende vijftigplusmarkt.

Vijftigplus marketing: Andere tijden

Sinds mijn kennismaking met de ouderenmarkt heb ik geleerd dat het bedrijfsleven, geconfronteerd met de vergrijzing, drie opties heeft: niets veranderen, nieuw marketingbeleid baseren op vooroordelen of je écht verdiepen in de belevingswereld van de ouderen en daar de marketing op baseren. Wat het bedrijfsleven zal doen, is nog niet bekend. Wat de gevolgen van alle marketinginspanningen zijn, is ook nog niet bekend. Wordt vijftigplusmarketing met succes een vakgebied? Zal het de tegenstellingen tussen jong en oud versterken of juist matigen? Of komt er helemaal geen vijftigplusmarketing en blijven we de oudere doelgroep negeren? Andere tijden: zowel in de samenleving als in het marketingvakgebied. Wat er ook gebeurt, als marketeer mag je je ogen niet sluiten voor de vergrijzing. Je moet je ogen open houden en onderzoeken wat de lievelingskleuren van ouderen zijn en welke mogelijkheden dit biedt”.

Uit
Vijftigplusmarketing, Wie de ouderen heeft, die heeft de toekomst van Edgar Keehnen
ISBN 978 90 77881 41 5 www.managementboek.nl

Het nieuwe boek: Grey Ocean Strategy!

cover GOS final site

   

Forces Driving Change: The Age to Come

Strategic Marketing for a New Age

The Psychology of Aging

Consumer Behavior in Later Life

The Seven Soft Spots of Aging

The Grey Ocean Blueprint

LEES VERDER EN BESTEL

Workshop

GreyOcean logo

De workshop over mature marketing brengt concrete inzichten en inspiratie over de belevingswereld van de oudere, ervaren consumenten en de marketingimplicaties. We gaan in op de psychologie van het ouder worden.

En wat betekent dit nu concreet voor de marketing van uw product of dienst?

MEER INFO

opdrachtgevers

Sinds 2000 zijn Agewise en Edgar Keehnen betrokken geweest bij 50+ marketingactiviteiten voor vele organisaties. Het betreft opdrachten op het gebied van concept ontwikkeling, kwalitatief en kwantitatief onderzoek, strategisch marketingadvies, marketing workshops en de ontwikkeling van marketingcommunicatie campagnes.

Klanten-medium

Privacy

Copyright © 2017 AgeWise. All Rights Reserved.